Η καθημερινότητά μας, η ζωή μας

Ποια είναι η ποιότητα της καθημερινότητας του κατοίκου του Ηρακλείου; Τι προβλήματα αντιμετωπίζει και πώς θα επιλυθούν; Αυτά είναι τα απλά αλλά καίρια ερωτήματα που οφείλει να θέτει στον εαυτό του κάθε συνειδητός πολίτης, γενικά, αλλά και ιδίως ενόψει των δημοτικών εκλογών· πόσο μάλλον κάποιος που επιθυμεί να ασχοληθεί με τα κοινά της πόλης.

Τα προβλήματα μπορούν να απαριθμηθούν, χρησιμότερο όμως είναι κατ’ αρχάς να κατηγοριοποιηθούν, ώστε να είναι δυνατό να συλλάβουμε την ιδιαίτερη υφή της συνολικής εικόνας τους.

Θα μπορούσαμε να πούμε λοιπόν ότι τα προβλήματα διακρίνονται σε δύο κύριες κατηγορίες: πρώτον σε αυτά που αφορούν καθεαυτή τη δημόσια σφαίρα με υπεύθυνο τον Δήμο, και δεύτερον σε αυτά που ανήκουν στο πεδίο τομής ιδιωτικής και δημόσιας σφαίρας με δρώντες τόσο τον Δήμο όσο και τους δημότες. 

Στην πρώτη κατηγορία, εντάσσονται κατά κύριο λόγο προβλήματα όπως:

α. Δυσκολίες στην κυκλοφορία λόγω ζητημάτων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και υποδομών, έλλειψης ελεύθερου χώρου στάθμευσης και φθορών του οδοστρώματος· επίσης δυσκολίες στην κίνηση πεζή λόγω στενών και φθαρμένων πεζοδρομίων, ελλείψεων στις υποδομές ΑμΕΑ (οδηγός όδευσης τυφλών, ράμπες για άτομα με κινητικές δυσκολίες), ανεπάρκειας χώρων πρασίνου για ελεύθερη κίνηση και άσκηση και ελεύθερων καθισμάτων σε δημόσιους χώρους (όπως π.χ. στην πλατεία Κορνάρου).

β. Προβλήματα εξυπηρέτησης των δημοτών, όπως ελλείψεις στο σύστημα καθαριότητας, κακοδιατηρημένοι δημόσιοι χώροι (όπως παιδικές χαρές), προβλήματα σχολικών κτιρίων, έλλειψη υποδομών αποχέτευσης ή φωτισμού σε ορισμένες περιοχές, καθυστερήσεις διοικητικών υποθέσεων και ζητήματα οργάνωσης και διάθεσης του υφιστάμενου προσωπικού.

γ. Ελλιπής λειτουργικότητα στον τομέα των δημοσίων έργων: σχεδιασμός χωρίς ουσιαστικό διάλογο με τους πολίτες και συχνά αργοί ρυθμοί υλοποίησης.

δ. Προβλήματα εξυπηρέτησης των επισκεπτών: έλλειψη φιλικότητας της πόλης προς τους τουρίστες, τουριστικής αστυνομίας στο κέντρο και info points, καθώς και ανεπαρκής σήμανση.

ε. Έλλειψη ταυτότητας της πόλης: ανυπαρξία αρχιτεκτονικής ενότητας στο ιστορικό κέντρο, επί χρόνια έλλειψη τουριστικής ταυτότητας. Και φυσικά,

στ. Έλλειψη πρόσβασης σε πόσιμο νερό, λόγω ποσοτικών και ποιοτικών προβλημάτων, αλλά και σοβαρά ζητήματα στο σύστημα ύδρευσης (σωλήνες από αμίαντο ή χαλκό επικίνδυνοι για την υγεία, και ταυτόχρονα διαρροή και απώλεια νερού). 

Στη δεύτερη κατηγορία εντάσσονται κυρίως προβλήματα όπως:

α. Ζητήματα στο πεδίο της αγωγής του δημότη: ανεπαρκής οδηγική αγωγή με αποτέλεσμα δυσχέρανση της κυκλοφορίας των οχημάτων αλλά και της κίνησης των πεζών, όπως και των ΑμΕΑ (π.χ. λόγω σταθμευμένων αυτοκινήτων στις ράμπες), ανεπαρκής αγωγή καθαριότητας, όπως και έλλειψη συνείδησης μη παραγωγής σκουπιδιών, και αγωγής αναφορικά με τα κατοικίδια με αποτέλεσμα πολυάριθμα αδέσποτα, καθώς και περιπτώσεις κατάληψης του δημόσιου χώρου (π.χ. καταυλισμός Ρομά).

β. Ζητήματα οικονομικής δυσχέρειας με αποτέλεσμα προβλήματα βιοπορισμού, εγκαταλελειμμένα ή αντιαισθητικά κτίρια, ανασφάλεια, έλλειψη οράματος.

Αναρωτιέται κανείς αν όλα αυτά τα προβλήματα, και άλλα, μπορούν να επιλυθούν. Η απάντηση οφείλει να είναι, ναι. Όμως η θετική αυτή απάντηση μπορεί να θεμελιωθεί μόνο σε νέα, στέρεα υλικά, όπως η καινοτομία, η ακεραιότητα, η πίστη και το πάθος για το παραγόμενο έργο, η συμμετοχική δημοκρατία, ο σεβασμός του περιβάλλοντος, η αξιοποίηση νέων τεχνολογιών, ο συγκρητισμός, και επίσης οι αρχές αυτές θα πρέπει να συνδυαστούν με ηγετικό όραμα και ικανότητα μεγάλης αποτελεσματικότητας.

Κάθε βήμα υλοποίησης στη συνέχεια οφείλει να πατά στα θεμέλια αυτών των αρχών, αξιών και ικανοτήτων, αν θέλουμε να είναι ένα βήμα μπροστά.  Το υπόβαθρο αυτό έχουν και οι πέντε εμβληματικές παρεμβάσεις που σχεδιάζουμε για την πόλη του Ηρακλείου, οι οποίες θα πρέπει να υλοποιηθούν κατόπιν προηγούμενης ουσιαστικής διαβούλευσης με τους δημότες με τη χρήση επιστημονικών και τεχνολογικών εργαλείων διαλόγου. Έτσι, σχεδιάζουμε τη δημιουργία του πάρκου της Κνωσσού, οραματιζόμενοι έναν ενιαίο αρχαιολογικό χώρο με πεζοδρόμους και διαδρομές, καθώς και ένα πρόγραμμα επάρκειας και διαχείρισης των υδάτινων πόρων για την οριστική αντιμετώπιση του καίριου προβλήματος της ύδρευσης-άρδευσης. Επίσης σχεδιάζουμε την ολοκλήρωση της αναβάθμισης του βορείου μετώπου από τα Νεώρια ως την Αλικαρνασσό, την ανάδειξη των τειχών και την κατασκευή της γέφυρας στον Προμαχώνα, όπως και διπλή παρέμβαση στα δυτικά της πόλης δημιουργώντας, σε συνδυασμό με τη νέα μαρίνα, αναπτυξιακή δυναμική στην περιοχή, ανατρέποντας την εικόνα της υποβάθμισης. Η αποτελεσματική αξιοποίηση του πάρκου του αεροδρομίου με τη δημιουργία ενός πράσινου βιώσιμου πάρκου με σύγχρονες υποδομές και ήπιες δραστηριότητες υψηλής προστιθέμενης αξίας ολοκληρώνει το σύνολο των πέντε εμβληματικών παρεμβάσεων με γνώμονα τον σεβασμό στους δημότες και το περιβάλλον. Κλείνοντας, επισημαίνουμε πως απαραίτητο στοιχείο του τελικού σχεδιασμού του έργου της επόμενης δημοτικής αρχής, στο οποίο πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση σύμφωνα με το κάλεσμα της εποχής, είναι η δύναμη και η σοφία τόσο της ομάδας των συνεργατών, όσο και των ίδιων των δημοτών μέσα από διαδικασίες δομημένου διαλόγου, ώστε να ακουστεί η φωνή κάθε κυττάρου της πόλης μας σε μια νέα, δημιουργική σύνθεση, δίνοντας έτσι ζωή στον οργανισμό της πόλης του Ηρακλείου.


[i]                       Ο Γιώργος Αγριμανάκης είναι υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος με την παράταξη “Ηράκλειο 3.7.5.” του Γιάννη Κουράκη. Γεννήθηκε στο Τεφέλι Μονοφατσίου το 1970. Είναι, κάτοχος Diploma in Business Administration και MBA από το Nottingham Trent University, με ιδιαίτερη επαγγελματική κατάρτιση στους τομείς του στρατηγικού σχεδιασμού, της ηγεσίας της αλλαγής και της ανάπτυξης δικτύων και δομών μεταξύ ομάδων. Είναι ιδιοκτήτης και διευθυντής του κέντρου φυσικοθεραπείας, αποκατάστασης και ολιστικής θεραπείας “Κτησίας Αποκατάσταση”. Επίσης διατελεί Πρόεδρος του Τμήματος Υπηρεσιών του ΕμπορικοΒιομηχανικού Επιμελητηρίου Ηρακλείου.